5 reguli de respectat atunci cand iei decizii importante

by Liviu  - June 30, 2013

Acum ceva timp m-am intalnit cu o prietena care trecea printr-o incercare dura din punct de vedere profesional.

Era in acelasi timp angajat si partener intr-o firma, muncise sa construiasca baza de clienti si sa aduca proiecte, avea o reputatie, insa ceilalti parteneri aveau tendinta sa isi insuseasca rezultatele si sa n-o respecte pentru munca pe care o facea.

 

Si ajunsese in situatia , disperata i se parea ei, sa isi dea demisia si sa o ia de la capat, cu frustrarea ca muncise degeaba, cu pasiune atata timp…Se gandea sa isi faca propria firma, sa o ia de la capat, sau sa se angajeze in alta parte sau sa schimbe cu totul domeniul sau sau sau…Isi dorea ceva dar nu ii era clar unde o sa ajunga pentru ca avea prea multe “nuante” la ceea ce isi dorea…

reguli_Decizii 
Am pus atunci lucrurile pe hartie si dupa ce si-a clarificat gandurile a putut sa ia o decizie.

Apoi a actionat…

De-aia consider ca e bine sa ai niste reguli clare atunci cand vrei sa iei decizii. Te scuteste de o gramada de stress, de frustrari, de timp pierdut.

Uite 5 reguli de folosit atunci cand ai de luat decizii importante/dificile:

1. TOATE DECIZIILE IMPORTANTE TREBUIE LUATE PE HARTIE.

Ia o hartie si scrie ce decizie vrei sa iei.  Daca e o decizie secreta, pe urma poti sa arunci hartia, dar procesul dezizional pune-l pe hartie!

Nu in minte! Nu in cap! Ce se intampla daca incerci sa le iei in minte?

Vei avea cu siguranta mai multe optiuni de analizat si mintea le “bucleaza”, intra in vrie atunci cand are mai multe alegeri de facut.

O sa ai posibilitatea de a ajunge la  mai multe rezultate si fiecare are probabil si niste consecinte pe care nu le doresti.

Si o sa ai in creier ceva de genul: ar fi bine sa fac asta, dar daca se intampla ailalta, dar daca fac ailalta, daca se intampla asta.

De-aia e bine sa le pui optiunile pe hartie! Si in plus o sa le poti vedea, spatial, de sus!

2. SA STII CLAR CE VREI!

Claritatea iti da forta. Cu cat ti-e mai clar ceea ce vrei cu atat e mai simplu.

Si aici nu e important doar sa stii ce vrei. Mai sunt doua lucruri de analizat: – de ce vrei ceea ce vrei si cum stii ca ai ajuns la rezultatul dorit!

De ce-urile sunt importante pentru ca sunt motoarele tale emotionale. Iar “cum stii ca ai ajuns la rezultat ” iti va furniza o unitate de masura cu care sa masori pe tot parcursul.

3. SA AI MINIM 3 OPTIUNI

Cand ai o singura optiune nu ai nici o alegere 🙂

Cand ai doua optiuni, ai o dilema – oricare din cele doua are si avantaje si dezavantaje si o sa ai impresia ca pierzi una sau alta si nu vei stii ce sa alegi.

Cand ai trei optiuni atunci ai cu adevarat alegerea.

Chiar daca uneori pare ca ai doar doua optiuni, fii creativ, mai gaseste macar una ca sa ii dai posibilitatea creerului sa evalueze cu adevarat avanatajele si dezavantajele.

De exemplu: daca vrei un salariu mai mare si crezi ca ai doar optiunile sa ceri o marire de dalariu sau sa astepti o marire  de salariu, o a treia optiune e sa cauti si un alt job, o a patra sa iti mai iei un job suplimentar, o a cincea sa iti faci propria ta afacere in paralel… etc etc etc

Schimba perspectiva, da-te doi pasi in spate ca sa poti aveam minim 3 optiuni.

4. DECIZIILE SE IAU PE BAZA PROBABILITATII, NU PE 100% CERTITUDINE. 

Daca astepti sa vina momentul in care sa ai 100% certitudine pe fiecare dintre optiuni, poti sa astepti mult si bine.  Adevaratii lideri iau decizii tinand cont de probabilitatea de realizare.
Si cum spunea Robin Sharma  – daca respiri oxigenul de pe planeta asta esti un lider.

Asa ca, analizeaza optiunile, evalueaza ce probabilitate are fiecare sa se realizeze si in functie de “DE CE”-urile pe care le ai la fiecare – decide.

5. CLARIFICA PRIORITATILE OPTIUNILOR.

Vei avea mai multe optiuni si fiecare optiune iti va aduce niste rezultate. Pe unele le vei dori, pe altele nu, pe unele le poti anticipa, pe altele nu!

De exemplu,  poate vrei sa castigi mai multi bani dar in acelasi timp nu vrei  sa muncesti mai mult.

Poate vrei sa iti faci propria ta afacere si sa iti pastrezi in acelasi timp week-endul libere in fiecare saptamana. Nu intotdeauna le poti avea de la inceput.

De-aia e bine sa stii ca orice decizie inseamna de fapt o clarificare a valorilor proprii.
Si asta te va duce intr-un final sa afli cine esti tu acum, in contextul dat.

Optiunile pe care le vei considera prioritare sunt de fapt in rezonanta cu valorile pe care tu le ai prioritare.

______________

Ce s-a intamplat cu prietena mea? A discutat mai intai cu partenerii ei de afaceri si le-a spus punctul ei de vedere. Si dupa discutia asta, in mai putin de o saptamana lucrurile s-au clarificat cu totul.

Si-a facut propria firma si in mod natural, fara sa forteze nimic, clientii pe care ii castigase de-a lungul timpului au venit dupa ea.

Simplu, clar, fara complicatii. Claritatea iti da intotdeauna putere.

______________

Ai de luat vreo decizie pe care o tot amani? Unul din motivele pentru care tot amani este ca le tot “buclezi” in cap.

Asa ca ia o coala de hartie….

Iti recomand sa iei cele 5 reguli si sa le aplici acum legat de decizia ta. O sa ti se para greu de crezut, dar te asigur ca functioneaza.

Nu trebuie, dar e absolut obligatoriu
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}