5 reguli ca sa ceri si sa primesti usor feedback

by admin  - April 30, 2015

Acum cateva zile un prieten a postat pe facebook niste poze si le-a cerut prietenilor lui parerea.

Iar eu, cum sunt uneori curios m-am uitat sa vad ce pareri a primit.

Si bineinteles ca parerile erau impartite: “asta merge cel mai bine” , “asta e prea cliseu”, “asta te reprezinta”.

Ce e foarte interesant e ca la aceeasi poza erau si pareri care se bateau cap in cap. Si mi-am adus aminte cat  de mult ma confuza uneori pe mine feedback-ul atunci cand am inceput sa tin seminariile. 🙂

Acum ma bucur ca am avut obiceiul asta, de a cere si a primi feedback, pentru ca rezultatele sunt cu totul altele decat daca as fi incercat sa ghicesc totul singur.

Asa ca uite cateva reguli importante care m-au ajutat pe mine sa cer si sa primesc feedback:

Porneste cu mindset-ul corect

Ideea e sa intelegi ca feedback-ul te ajuta sa cresti, sa vezi aspecte pe care nu le-ai vedea altfel. Cand ceri si primesti feedback economisesti o gramada de timp, pentru ca nu mai stai sa iti imaginezi tu ce ar trebui sa faci mai bine si ce nu.

Mai trebuie sa te gandesti ca oamenii iti vor binele! NU vor sa iti faca rau! Desi uneori feedback-ul poate fi rautacios, daca tu pornesti cu gandul ca de fapt ceilalti vor sa te ajute, o sa fie mult mai simplu sa il primesti.

Formuleaza-ti cat mai clar cererea de feedback

Sunt doua feluri de feedback: APRECIATIV si CONSTRUCTIV.

(pardon, trei – al treilea este cel MIXT, o sa iti spun imediat cum e ala 🙂 )

In seminarii folosesc formularul de feedback care are cel putin doua intrebari in sensul asta, suna ceva de genul:

  • Ce ti-a placut cel mai mult?
  • Ce crezi ca ar putea fi imbunatatit?

Si in felul asta pregatesti terenul pentru cele doua componente. Vezi ce au apreciat sau unde considera ca mai ai de lucru.

Fii pregatit sa primesti si lucruri care nu iti plac

Cele mai incantatoare sunt fedback-urile de genul: “a fost super“, “nu trebuie schimbat nimic“, “nu stiu ce ar trebui imbunatatit“, si e important sa te feliciti pentru asta.

Mai sunt si feedback-uri care insa nu iti vor face poate placere si trebuie luate si astea in considerare: “ai fost agresiv“, “nu mi-a placut partea de vanzare de la final“, “pe-astea le mai auzisem

Uneori feedback-ul constructiv e cel care te ambitioneaza mai tare sa fii si mai profesionist decat esti!

Dar e important sa fii deschis sa auzi si ce poate nu ai vrea sa auzi.

Extrage feedback-ul descriptiv

Feedback-ul de genul “mi-a placut mult” sau “nu mi-a placut” – in afara de faptul ca poate sa iti creeze o stare sau alta, nu te ajuta in mod concret foarte mult, pentru ca nu stii ce sa schimbi specific, daca e ceva de schimbat.

De-asta e important sa extragi feedback-ul descriptiv, care iti da detalii, sa stii pe urma ce sa imbunatesti sau ce sa pastrezi (cand ai facut bine).

Acum cateva saptamani, dupa ce am terminat de scris cartea, i-am facut coperta, am dat-o catorva prieteni sa o citeasca si le-am cerut sa imi spuna parerea lor.

Si au inceput sa vina feedback-urile:

  • fontul e parca prea iesit din tipare
  • “titlul cartii ar trebui sa fie peste poza, nu dedesubt
  • pozitia din poza cu tine nu pare naturala
  • e potrivita culoarea ca atrage atentia

La fel in seminarii:

  • s-a intarziat cu 10 minute inceperea
  • s-a prelungit dupa ora anuntata
  • mi-a placut ca ai dat exemple concrete
  • ai vorbit prea repede

Trebuie sa extragi lucrurile specifice de care ai nevoie, ca sa poti face ceva masurabil.

Pe la inceputuri, dupa seminarii, cel mai des feedback specific era de genul: “s-a intarziat“, “ar fi bine sa se inceapa la ora anuntata“.

Si acum stiu ca la un eveniment, unul dintre cele mai importante aspecte e punctualitatea!!!!

Trece-l prin filtrul propriu

Trebuie sa stii ca feedback-urile vin din perceptia fiecaruia, si nu ai cum sa ii impaci pe toti.

Chiar era un citat la un moment dat: “chiar daca nu stii care e cheia succesului, cu siguranta cheia esecului e sa incerci sa le faci pe plac tuturor“.

Asa ca acorda-ti ragaz sa te gandesti si cu mintea ta, daca feedback-ul primit e folositor sau nu.

Uneori in acelasi seminar primeam feedback “mi-a placut ca a fost interactiv” si de la altcineva “nu mi-a placut pentru ca n-a existat interactiune“.

De-asta am si ajuns la o concluzie importanta, o formula magica: Feedback is Feedback! 🙂

Adica e important sa iei tu decizia ce inseamna feedback-ul ala pentru tine si daca e relevant pentu ceea ce vei face mai departe.

Si ziceam ca iti spun despre FEEDBACK-ul MIXT: cand nu stii daca sa razi sau sa plangi. Sau cu un ochi razi si cu unul plangi :).

Unul dintre prieteni, dupa ce i-am dat cartea si a citit-o mi-a zis: “nu ma asteptam sa fie asa de buna!”  🙂

Prima data am zis: “what??!!” (cum spun oltenii in cazuri din astea…)

Dar pe urma am decis ca trebuie sa ma gandesc ca e de bine si ca de fapt i-a placut cartea! 🙂

obiceiuri-cere-feedback

 

Am zis 5 reguli? Hai sa mai fie cateva bonus! 🙂

 

Selecteaza dintre feedback-uri si treci la actiune

Daca ai feedback relevant si nu aplici nimic din el, l-ai cerut degeaba!

Ideea e sa imbunatatesti ceea ce faci de la o zi la alta. Nu ai cum sa le implementezi pe toate, sau iti va lua timp punerea in practica si trebuie sa le esalonezi, dar trebuie sa le ai in vedere.

Cand ti se spune “s-a inceput cu intarziere“, iei masuri si data viitoaare incepi la timp! 

Pentru ca pe urma te bucuri de: “mi-a placut ca a inceput la ora anuntata“! 🙂

Apropo: unul din feeedback-urile pe care le-am primit mai de mult e sa scriu articolele cu “diacritice”. E pe lista… 🙂

 

Multumeste pentru feedback!

Recunostinta e unul dintre cele mai bune mesaje prin care transmiti ca ii apreciezi si ii respecti pe cei care ti-au dat feedback!

Cred ca si tu esti de acord cu mine si aici nu mai e cazul sa intru in detalii.

Fa-ti un obicei din a cere feedback in mod continuu

Dupa ce primesti feedback si il aplici, e bine sa ceri din nou feedback. Mai ales ca acei care ti l-au dat o sa observe ca ai tinut cont de parerea lor si o sa te ajute si mai mult in dezvoltarea ta viitoare!

Da, cred ca e important sa iti faci un obicei din a cere feedback! Si stii de ce?

Pentru exista o regula nescrisa pe care te invit sa o constientizezi si tu: 

OAMENII SUSTIN CEEA CE CO-CREEAZA!

Si cand ii faci pe ceilalti parteneri la evolutia ta, la succesul tau, sentimentul e senzational de ambele parti!

Si sincer sa fiu, cred cu tarie ca seminariile mele NU AR FI AJUNS la ceea ce sunt, eu insumi nu as fi ajuns la ceea ce sunt, fara ajutorul celor din jurul meu si fara feedback-ul primit.

De-asta ma bucur ca am cerut feedback si sunt recunoscator pentru tot ce am invatat de la toti cei din viata mea!

Si-ti multumesc si tie ca ai citit articolul si iti voi multumi si daca imi lasi mai jos comentariul tau.  🙂

Si daca ti se pare util, te invit sa dai articolul si mai departe!

Leave a Reply

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}