Capacitatea de a sintetiza – o abilitate obligatorie

by admin  - March 26, 2012

Una din abilitatile pe care le avem si pe care la fel n-o folosim la intreaga capacitate  e puterea de a sintetiza lucrurile.

Ce inseamna sinteza asta –  puterea de a aduce informatiile intr-o forma in care sa avem controlul.

Si abilitate asta o avem deja, doar ca nu o folosim constient, in favoarea noastra. Si e o abilitate pe care trebuie, da’ chiar trebuie, zice Tony Robbins,  sa o avem la indemana atunci cand vrem sa obtinem mai rapid rezultate.

Hai sa va dau un exemplu, luat din viata de zi cu zi. Condusul masinii. Am si un banc pe tema asta:

Bula s-a dus  sa faca scoala de soferi si la prima lectie de condus ii explica instructorul cum e cu sofatul:

Uite asta e masina, are volan, un schimbator de viteze, 3 pedale, una pentru acceleratie, una pentru frana, una pentru schimbat vitezele, mai are o oglinda retrovizoare, claxon, maneta pentru stergatoare, maneta pentru semnalizare …

La care Bula zice stupefiat: pai eu cred ca aici e nevoie de 2 oameni daca nu cumva de 3!!!

Daca aveti permis de conducere, cu siguranta va aduceti aminte de perioada in care ati invatat sa conduceti.

Initial pare ca sunt mult prea multe informatii ca sa le putem gestiona. Pas cu pas insa, toate miscarile de care se speria Bula devin una singura: condus! Devin o singura informatie, sintetizata intr-un singur cuvant, intr-o singura traire!

Abilitatea de a grupa lucrurile, de le a sintetiza si a gasi legaturi intre ele o avem deja. E important insa sa o practicam. Cum? Grupand informatiile de acelasi gen in categorii. Organizandu-le ca si pe cartile din rafturi.

Uite un exemplu luat din domeniul afacerilor. Ca sa iti cresti cifra de afaceri ar trebui probabil sa dai mai multe telefoane, sa optimizezi costurile, sa cresti vanzarile, sa-ti instruiesti echipa de vanzari, sa motivezi managerii, sa imparti flyere, sa faci networking, sa construiesti relatii, sa modifici site-ul, sa creezi noi produse, sa inovezi la produsele existente, sa te promovezi si pe alte canale decat pe cele existente etc.

De fapt, (si pentru cei care ati vazut seminarul lui Lorand Soares stiti)  nu exista decat 3 mari moduri de a creste cifra de afaceri a unei firme: cresterea numarului de clienti, cresterea valorii per tranzactie si cresterea numarului de tranzactii. Orice activitate poate fi incadrata intr-una din categoriile astea trei. ORICARE!

Atat.  Asta e sinteza tuturor activitatilor pe care ar trebui sa le faca marketingul intr-o afacere. Asta inseamna sa organizezi informatiile in categoriile principale. Asta inseamna sa determini care sunt punctele principale si sa detii controlul asupra lor.

Mai vreti si alte exemple? In gestionarea banilor nu exista decat doua mari categorii pe care trebuie sa le monitorizezi si sa le ai in vedere: veniturile si cheltuielile.

– Exista doar 6 pusculite pentru gestionarea cu succes a banilor (am sa revin cu alt articol despre asta).

– Sunt doar doua mari categorii in viata noastra: viata personala si viata profesionala.

– Sunt doar  vreo sase domenii in care avem teluri: fizic, emotional, profesional, spiritual, familial, financiar.

Totul se poate sintetiza. Totul se poate organiza in categorii care sa te ajute sa detii controlul.  Sinteza te  duce la claritate.

So, in concluzie: Cum poti avea Controlul?

Organizeaza lucrurile in categorii. Nu stii care sunt categoriile, nu ma intreba pe mine, intraba-l pe Google. 🙂

Si dupa ce afli raspunsul, cum spuneam, apare claritatea. Iar claritatea inseamna putere.

5 obstacole care te impiedica sa ceri

Leave a Reply

  1. Foarte interesant articolul: cred ca ar trebui create categoriile in functie de prioritati si aici intervine analiza Pareto: ce sarcini delegi, rezolvi, planifici si asa mai departe, ma rog, in functie de urgenta. Asadar este nevoie si de abilitatea de a te organiza si de a prioritiza, ca sa nu mai zic de cea prin care te.. “vinzi”/promovezi (am citit un articol pe Merit Angajat, mi-a placut). Puterea vine si prin siguranta, prin increderea in tine.

  2. Da, e nevoie obligatoriu de organizare.
    Uneori insa categoriile sunt deja create, cum era exemplul cu cresterea cifrei de afaceri, trebuie doar identificate. Si dup-aia e de exersat/practicat.

  3. Oricât faci, fără să înţelegi cum eşti compatibil cu importanţa acţiunilor tale în legătură cu scopul, …când îl ai !…
    …altfel devii chiar ce nu vrei !

  4. Intradevar… cheia este organizarea,asa incat mai multe activitati sa poate fi inglobate intr-una singura sintetizata.
    De asemenea este perfect adevarata ideea celor 6 pusculite (conturi).
    Am auzit-o de curand la un curs formidabil tinut de Stefan Irimia si Andy Szekely pe care vi-l recomand din toata inima.
    Subiectul este extrem de interesant si mai ales de actualitate

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}